onsdag 30 november 2011

Skitsnack.

Läste just en mycket intressant debattartikel tagen från en tidning i Italien, en tidning som politiskt ligger till höger och finansieras delvis med statliga pengar. Libero heter (skit)tidningen om någon skulle vara intresserad. Artikeln i fråga framförde journalistens syn på den svaga befolkningökningen i Italien. Enligt honom är det ytterst viktigt att italienska kvinnor börjar föda fler barn, främst för att stoppa invandringen, som nu krävs för att någon ska ta hand om alla åldriga italienare. "Flyktingbåtar och låga födelsetal hänger ihop", så har jag för mig att han beskrev det.

Jaha. Hur ska man då uppnå dessa högre födelsetal? Enkelt, enligt denna "journalist". Bättre sociala förutsättningar för barnfamiljer skulle enligt honom inte lösa speciellt mycket. Den ultimata lösningen är istället...tadaaaa: att inte låta kvinnor utbilda sig! Perfekt! Eftersom de länder där kvinnor har låg utbildning också är de där det föds mest barn måste det ju vara en felfri teori.

Hrrm. Jag trodde först det var ett skämt. Men det är alltså en riktig artikel, i en riktig (statligt finansierad) tidning. Jag kanske borde ringa upp journalisten och säga "Hej, jag är högutbildad och gravid...och du har inte fattat ett smack av hur saker och ting fungerar". Fast jag är ju invandrare också så det skulle nog inte fungera. Men han kanske borde fråga sig själv varför det i norra Europa föds många fler barn än i Italien. Hur var det nu med de där sociala förutsättningarna? Var de kanske inte så oviktiga trots allt...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar