fredag 27 november 2009

Dimma

Jag tror att det Pavia är mest känt för i resten av Italien är att under hela hösten och vintern täcker en tät dimma hela staden och dess omgivningar. Så även idag...jag körde till Pavia från Broni imorse, och vissa sträckor såg jag verkligen ingenting alls, det var som att köra inne i molnen ungefär. Kallt som tusan blir det ute också, och man blir nästan blöt bara av att vandra omkring på stan, det känns som om ett regn låg och svävade i luften - stillastående regndroppar!


Hur som helst, nog om dimman för idag (även om jag ska ta mig ut i den igen för att åka och hämta Lorenzo på jobbet vid 8)! Igår kväll var vi i kyrkan, det var mässa för en av Lorenzos kompisar som dog i en bilolycka för några år sen. Igår skulle det varit hans födelsedag så då ordnade de en speciell mässa för att minnas honom. Det var verkligen jättefint och stämningsfullt med vacker musik (en operasångare! Jag hade konstant gåshud när han sjöng för det var så fint). Sedan bjöd föräldrarna alla släktingar och kompisar på middag hemma hos sig. Det har de gjort varje år sedan han dog - fin tradition tycker jag. Vi hade en jättetrevlig kväll, och kom oss inte hem (till Lorenzos föräldrar) förrän vid 1 på natten, så mätta att vi höll på att spricka!




Nu ska jag vila en stund, det har varit en lång dag på universitetet (4-timmars lektion i Theories of International Relations, intressant men 4 timmar i sträck får vad som helst att kännas som en plåga).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar