onsdag 11 april 2012

Italia...

Haha, italiensk byråkrati alltså. Bara att göra en så till synes enkel sak som att boka en provtagning på sjukhuset kan bli extremt komplicerad. Var hos min gynekolog i fredags och hon sa att jag måste boka tid för att kolla om jag har streptokocker innan det är dags för förlossning. "Ring det här numret direkt efter påsk så bokar de in dig". Okej. Ringde igår. Där fick jag veta att "nej, du ska inte boka tid här, du måste gå till ett kontor här på sjukhuset där de bokar in dig, men du måste ha med dig en remiss från din husläkare". Jag påpekade att jag redan är i vecka 37 så det är ganska bråttom...då fick jag först en liten utskällning för att jag inte ringt tidigare (men hur skulle jag veta det undrar jag?), och sen sa hon att "okej, du kan komma på torsdag morgon men du måste ändå ha med dig remissen och boka in dig genom det där kontoret".

Jahapp. Idag på morgonen åkte jag alltså till husläkaren som skrev ut inte bara en men två remisser. Med dem i högsta hugg åkte jag sen vidare till Pavia (40 minuters körning), parkerade superlångt från sjukhuset och fick springa i ösregnet till bokningskontoret...bara för att få höra att "nej alltså det här är fel remiss, det ska vara en annan kod på den". Haha, tack för det. Blöt och irriterad ringde jag till Lorenzo som fick hjälpa mig att lösa problemet genom att åka förbi husläkaren på lunchen och hämta ut en ny remiss. Förhoppningsvis är det rätt kod på den och förhoppningsvis får jag boka in mig direkt imorgon så fort de öppnar på sjukhuset!

Om man bortser från dessa byråkratiska problem så är det bara bra just nu, håller på att tvätta lakan till bebisens säng och vagn och har precis lagt de sista sakerna i väskan som ska med till förlossningen. Igår kväll blev vi hembjudna till en kompis som efter att ha varit hemma på Sicilien över påsk behövde hjälp med att äta upp alla de underbart goda bakverk han fått med sig tillbaks till Pavia - det säger man inte nej till i första taget! Nu ska jag fortsätta med mitt tvättande och strykande...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar