fredag 14 oktober 2011

Smile Pinki

Vet inte riktigt hur, men jag hamnade på en blogg där en läkare berättar om sitt jobb på ett litet sjukhus i Etiopien, och hur de opererar en massa barn (och vuxna) med läpp/käk/gomspalt helt gratis tack vare donationer från en organisation som heter Smile Train. Där såg jag att det finns en kort dokumentär om världens gulligaste lilla tjej i Indien som vid fem års ålder också fick chansen till en gratis operation. Letade genast upp filmen på internet och tittade på den. SÅ himla gullig! Och jag är superimponerad över det jobb dessa människor gör. De räddar verkligen människors liv, de här barnen hade till exempel aldrig fått gå i skolan om de inte blivit opererade. Vilken tur jag, som också hade en läpp-käkspalt, hade som föddes i Sverige, där jag fick bra sjukvård på en gång och kunde opereras så att det knappt syns alls idag. Jag ska donera lite pengar till Smile Train tror jag. En operation kostar 250$, inte så mycket om man tänker på hur mycket det betyder för den människan som blir opererad!

Lånade bilden från imdb.com.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar