måndag 21 juni 2010

Byråkrati from hell

Världens värsta dag idag.

Jag har i typ tre månader försökt bli folkbokförd här i Pavia utan resultat. Åkte idag tillbaks bara för att få höra: Okej, nu har du alla papper men vi kan inte folkbokföra dig om du inte har det italienska sjukförsäkringskortet.

What? Myndigheten som lämnar ut det kortet påstår att utländska studenter inte har rätt att få det (och det har de rätt i då jag täcks av det europeiska sjukförsäkringskortet eftersom jag studerar med studiemedel från Sverige). Jag gick i alla fall till denna myndighet bara för att få det bekräftat, och självklart kunde jag inte få kortet.

Tillbaks till kommunen, bara för att upptäcka att de redan stängt för dagen.

Väl hemma öppnar jag min mail och ser att Skatteverket mailat angående vår hindersprövning. Vi måste enligt dem komma in på ett skattekontor och visa upp våra pass. Det känns ju bra eftersom vi var på skattekontoret i Luleå förra veckan och inte hörde ett ord om detta från dem... Ska man behöva åka tur och retur till Sverige igen bara för att visa upp sitt pass?

Ännu bättre är att Skatteverket menar att jag också behöver ett intyg från kommunen där jag är bosatt som visar att jag inte är gift. Det kan jag naturligtvis inte få eftersom jag efter alla dessa månader inte lyckats skriva in mig i folkbokföringen här. Kul. Verkligen kul. Två månader till bröllopet, tveksamt om vi kommer hinna få klart alla papper tills dess.

jag HATAR byråkrati. HATAR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar