torsdag 7 februari 2013

Nio månader

Alice här! Idag blir jag nio månader. Nu har jag alltså varit utanför mammas mage lika länge som jag var inne i magen!

Jag är busigare än någonsin just nu måste jag medge. Jag ÄLSKAR att busa. Jag har lärt mig att krypa jättesnabbt och det viktigaste av allt - jag har lärt mig att stå upp och gå några steg längs med saker också! Det är jättepraktiskt att kunna stå upp när man vill undersöka något ordentligt. Speciellt kartongerna som mamma och pappa använder när de handlar mat är himla roliga att titta ner i. Och det bästa som finns är att packa upp maten! Att packa upp saker är en av mina allra bästa lekar faktiskt. Och att leka tittut! Jag skrattar så jag börjar hicka när mamma gömmer sig bakom saker och hoppar fram, och jag brukar själv gömma mig under en tröja när jag ligger på skötbordet, då ser inte mamma mig! JÄTTEROLIGT! En annan bra lek är att vrida upp volymen på stereon, fast om det blir för högt blir jag lite rädd och börjar gråta. Bollar är något av det roligaste jag vet, jag har en liten rosa boll som jag aldrig släpper taget om, och det är det första ord jag lärt mig att förstå! Om mamma säger "var är bollen?" så pekar jag på den. Tycker att hon letar efter den där himla bollen ganska ofta faktiskt, konstigt att hon inte kan hitta den själv?

Varje dag brukar jag och mamma gå ut och leka lite på gården också. Det är spännande att titta på grannarnas djur, hundarna är jätteroliga och hönsen är också fina. Men ibland kommer några monster som kvackar superhögt och flaxar med sina stora vingar, de är hur läskiga som helst! Så läskiga är de att jag skriker rätt ut när jag ser dem! Mamma skrattar och säger att det bara är gäss och att de inte är farliga, men jag vet allt att de är livsfarliga...

Jag tycker om mat, och jag äter oftast ganska mycket. Favoriten är pasta, det tycker jag är jättegott. Ris däremot, det är väldigt äckligt. Mammas mjölk är fortfarande smaskens och jag vill ofta ha en liten slurk när jag blir trött eller bara lite törstig! Ibland biter jag henne och då skriker hon "AJ!"... jag kan bitas ganska hårt nu, för jag har tre tänder! Det är roligt att gnissla med tänderna också, mamma blir lite sur när jag gör det, men det låter ju så roligt!



1 kommentar: