onsdag 7 december 2011

Resultatet...

...av två dagars julklappsshopping:



Nu ska jag torka håret och ta mig iväg till Pavia för att förhoppningsvis köpa den sista julklappen - sen skickar vi iväg alltihopa till Luleå! (Orkar inte släpa på detta som handbagage så DHL får rädda oss). I eftermiddag väntar organisationsmöte här hemma med arkitekt, ingenjör, rörmokare och elektriker.¨

 Btw var jag igår kväll en millimeter från att ringa upp och skälla ut gubbskrället som planerat hur alla elledningar ska läggas hemma hos oss. Jag tillbringade förra veckan en hel eftermiddag (ca 4 timmar!) med honom här hemma då vi gick igenom exakt var alla strömbrytare, eluttag, lampor och knappsatser till larmet ska sitta. Helt i onödan visade det sig för igår berättade Lorenzo att gubben ringt honom och sagt "Lorenzo, du måste bestämma var du vill ha strömbrytarna etc..!". Jag visste redan att han hade svårt att lyssna på kvinnor då han envisas med att stå och himla med ögonen så fort arkitekten öppnar munnen för att säga något, men seriöst? Har dessutom alltid tyckt illa om honom efter en del klumpiga saker han sagt, typ som "Santa Maria är fint men det bor alldeles för många utlänningar här" ("Jaha, som jag då?" fick han till svar), men jag har alltid bitit ihop och låtit honom hållas. Nu har jag gett order till Lorenzo om att inte släppa gubben i närheten av vårt hus igen. Han borde kanske ha tänkt sig för innan han bråkade med en övertygad feminist som dessutom har kroppen full av graviditetshormoner, haha...



2 kommentarer:

  1. Mitt i prick!!! Gubbens kommentar, "för mycket utlänningar"...är det därför de flesta italienare beter sig så oförskämt, nonchalant och helt respektlöst mot icke italienare?? Har bott här i 2 (låååånga) år, och kan inte vänja mig vid att hela tiden behöva vara på sin vakt att inte bli lurad...påkörd i trafiken etc. Har man bokat en tid med någon, så förstås kommer de alltid för sent eller inte alls....Allting tar "700 år" när de ska leverera något...Jag kan rabbla allt från rörmokare/sjukvård/myndigheter etc där inget fungerar enkelt med sunt förnuft...tom varit ute för att polisen ville "ha pengar" ska vi säja under bordet....för att sätta en stämpel på ett papper, som inte ska kosta något. Nätet lägger av titt som tätt, superdåligt tryck i duschen, kallt som f.n i lägenheten...(otätt)javisst ;) Vi bestämde oss efter att ha varit på semester här, att det blir ju bra.....vilket misstag.....och när jag läser din blogg så känner jag igen så mycket, om allt sånt som bara inte fungerar.....för att inte tala om den uråldriga standard rent boendemässigt, åhhhhhhhhhhh.Vägar / gator...här i Modena skyller vissa på att det är för att alla inte betalar skatt!!??Många av svenskarna som kommit hit har haft 2 års kontrakt, och det har blivit sjukdommar/skilsmässor och alkoliserade fruar och nu förstår jag varför!!!Efter två år orkar jag inte mer utan flyttar nu tillbaka tyvärr och min man stannar, så får vi pendla till varandra för här kan jag inte stanna!
    Jag tycker det är modigt av dig att etablera familj här och önskar dig all lycka att orka kämpa mot all irritation du upplever. //Git i Modena

    SvaraRadera
  2. Vad tråkigt att du haft en sån dålig upplevelse av att bo i Italien! Jag måste säga att jag i allmänhet trivs väldigt bra här, sen händer det ju tyvärr att man stöter på mindre trevliga personer och massor av byråkratiska problem, men jag känner ändå att det positiva för det mesta väger över. Det är säkert en fördel också att jag är gift med en italienare och pratar helt flytande italienska, kan tänka mig att det är tuffare om man inte har någon som känner till hur man ska krångla sig igenom alla knäppa situationer man kan hamna i med myndigheter etc. Hade också blivit tokig av att bo kvar i ett kallt italienskt hus, som tur är håller vi på att renovera vårt nya hus och jag kräver, till alla arkitekter och ingenjörers stora förvåning, att det ska vara ordentligt isolerat :) Man får kompromissa på vissa saker och vara stenhård på andra, så har jag i alla fall hittat en balans i tillvaron här som fungerar bra!

    SvaraRadera