fredag 16 december 2011

Byråkrati...as usual

Jag har i veckan, eftersom min handledare kommit tillbaks från Indien, äntligen kunnat ta tag i hela den byråkratiska delen kring examen. Det är inte helt enkelt (vi är ju faktiskt i Italien...). Två månader innan man vill ta examen måste man lämna in ett papper där man fyllt i sina personuppgifter och uppsatsens titel. Detta papper ska sedan skrivas under av handledaren. Efter detta ska pappret lämnas hos rektorns sekreterare, som vid lämpligt tillfälle ska visa det för rektorn. Rektorn måste då fundera lite på vem som skulle passa som opponent (jag tror det heter så?), skriva den personens namn på pappret, skriva under det och sätta en stämpel för att sedan lämna tillbaks det till sekreteraren. Sekreteraren har naturligtvis alldeles för mycket att göra för att ringa och säga att pappret är underskrivet så jag måste alltså chansa och åka dit lite då och då för att se om det är klart. Idag var det klart. Sista steget är då att söka upp professorn som blivit utvald av rektorn att läsa uppsatsen, och få även denna professors underskrift på pappret innan det kan lämnas in för godkännande. Som tur var fick jag en opponent som faktiskt bemödar sig att svara på mail, så jag har kunnat boka in ett möte med honom på måndag för att få hans underskrift och kunna lämna in allt innan jullovet!

Det här är dock bara en bråkdel av allt som ska göras, en månad innan examen ska andra dokument fyllas i, skrivas under och lämnas in, avgifter ska betalas, tentamensboken ska lämnas in och kopior på uppsatsen ska delas ut till höger och vänster för granskning.

Nu ska jag skriva lite...det finns ju en risk för att jag annars kommer stå där med alla papper klara men utan uppsats!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar