onsdag 9 december 2009

"En vit jul"?

Julshoppingen är nästan avklarad nu, skönt! Igår var vi på Rinascente i Milano precis hela dagen, bland tusentals andra människor med julklappspanik. Det var minst sagt utmattande, men vi fick en del gjort i alla fall. Idag har jag julpysslat lite här i Pavia, köpt lite böcker och annat smått och gott.

Imorse läste jag förresten en tidning där det fanns en artikel som handlade om hur italienarna ser på invandrare (och då är det tydligen, enligt artikeln, underförstått att det handlar om muslimer) och jag fick ärligt talat kalla kårar av att läsa den. 58% av de tillfrågade i en undersökning tyckte att man absolut inte ska få bygga moskéer i Italien, 12% ansåg att i moskéer predikas endast terrorplaner, och de få som tyckte att man faktiskt kan få bygga moskéer krävde att de absolut inte skulle få ha någon minaret.
Andra hyllade de borgmästare som infört (enligt min åsikt helt sjuka) förbud mot att bära slöja eller mot att äta kebab på gatan (?!). I vissa kommuner i norditalien har de ledande politikerna (behöver jag ens säga vilket parti de tillhör?) startat ett initiativ som de kallar "en vit jul"; vilket innebär att de innan jul ska söka upp och skicka iväg alla de invandrare inom kommunen som ännu inte fått uppehållstillstånd, för att sedan kunna fira sin jul i lugn och ro. Obehagskänslan biter sig verkligen fast i mig när jag hör såna här saker. Ska det vara så svårt att hitta en balans?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar