söndag 14 februari 2010

Minisemester

Kom just hem efter en härlig (men ganska äventyrs-/missödesfylld) helg i Alperna.
Tentan i fredags gick okej, 27/30 (vilket i och för sig är ett bra betyg, men läraren var superstressad och lät mig aldrig prata färdigt så jag kände mig ganska frustrerad efteråt). Tog det lugnt hela eftermiddagen och satte mig sen på tåget mot Broni där Lorenzo mötte mig. Vi körde till hans föräldrars hus för att hämta skidor och nycklarna till lägenheten i Megéve, smög oss in i huset som inbrottstjuvar för att inte hans farmor skulle få syn på oss och efter 10 minuter var vi på väg mot Alperna.

Stannade för att äta middag på en av motorvägsrestaurangerna här. Det de hade att bjuda på var: En ynka torr baguette med endast skinka på. Vi delade på den och körde vidare. Vid midnatt var vi äntligen framme i Megéve, och våra trötta kroppar längtade starkt efter att bädda ner sig i sängen och somna. Tyvärr upptäckte vi ganska snart att vi hade fått med oss fel nyckelknippa och alltså var utelåsta… Det var bara att sätta sig i bilen igen och leta efter ett öppet (och billigt) hotell, vilket inte var det lättaste eftersom de flesta hotell i Megéve har alldeles för många stjärnor efter namnet. Till sist hittade vi ett litet skrutthotell med illaluktande heltäckningsmattor där vi fick ta in för natten.

Nästa morgon blev vi utkastade från hotellet eftersom vårt rum var bokat, så vi letade upp ett lite fräschare hotell, drivet av en dam med lila hår. Där kastade vi in väskorna och satte sen fart mot skidbackarna! Jag hade fått för mig att jag skulle testa slalom istället för snowboard för en gångs skull och det gick väl… sådär. Till en början hade jag lite svårt att svänga, men det gick bättre och bättre och till slut tog jag mig faktiskt ner på ett helt okej sätt. Inte snyggt och inte snabbt, men jag tog mig ner! Härligt var det i alla fall, strålande solsken och kallt väder så snön höll sig fin hela dagen.

Åkte halva dagen idag också i samma fina väder, och sen skulle vi ta oss iväg mot Italien igen. Synd bara att bilen inte rörde sig ur fläcken. (I brist på parkeringsplatser hade NÅGON, jag nämner inga namn haha, fått för sig att på äkta italienskt vis parkera vid en vägkant och klämt upp sig liiiite för nära snödrivan som låg bredvid nämnda kant). Ju mer vi gasade desto mer grävde sig hjulen ner i snön. Vi lyckades få låna en spade av en söt tant och med hjälp av 4 trevliga engelsmän som knuffade på bilen tog vi oss upp ur vår lilla grop och iväg mot Pavia.
Nu ska jag slänga mig i duschen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar