tisdag 13 september 2011

Kulturkrock

Fnissar lite för mig själv när jag läser denna artikel på dn.se. Hemskt, såklart. Man ska inte slå barn, det är jag fullt övertygad om och kommer absolut att införa denna regel hemma om vi får barn! Men, jag kan föreställa mig chocken denna italienska pappa känner. Här i Italien är det fullt normalt att smälla till sin olydiga son eller dotter. Örfilar, en dask på stjärten, dra i öronen... Helt ok och accepterat i det italienska samhället. Folk tittar på mig som att jag vore galen när jag säger att jag aldrig blivit slagen som liten. Och det är inte ovanligt att höra folk som kommenterar "hon/han blev nog inte slagen nog när hon/han var liten" om människor som inte uppför sig ordentligt. Kan verkligen tänka mig förvirringen och chocken hos den italienska familjen som ser pappan bli arresterad efter att ha gjort något som för honom antagligen var alldeles normalt. Det är inte alltid så lätt att hålla koll på regler och lagar i de länder man besöker! (Man kanske borde distribuera informationsblad på flygplanen?)

Anyway. Ser fram emot att läsa reaktionerna i den italienska pressen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar