lördag 8 januari 2011

Emma vs. byråkratin

På tal om att bli Fru Eriksson Maggi: Här i Italien är jag fortfarande endast Fru Eriksson. Italienska ambassaden missade tydligen blanketten jag skickade till dem om namnbytet. Som tack för det måste jag nu (enligt kvinnan på folkbokföringen som jag pratade med är det "en väldigt enkel procedur"):

  • Skaffa en skriftlig deklaration från svenska konsulatet i Milano där det står att jag bytt namn.
  • Få denna deklaration stämplad på polisstationen i Pavia.
  • Ta med deklarationen till kommunen där de ska skriva en liten anteckning på vigselbeviset om att jag bytt namn.
  • Ta med vigselbeviset och pappret från konsulatet till folkbokföringen där allt ska registreras.

Det låter väl enkelt och smidigt? Lägg till en liten hake: Detta måste göras SENAST nästa vecka eftersom jag sedan måste ansöka om visum för Indienresan, och om inte namnet på passet överensstämmer med det som kommunen har registrerat tvivlar jag på att jag får mitt kära visum.

Gahhhhhh.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar